یکشنبه 16 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

زیارتگاه خالد نبی و گورستان مرموز

زیارتگاه خالد نبی و گورستان مرموز

زیارتگاه خالد نبی و گورستان مرموز


نویسنده: محمدرضا عباس پور
22 آبان 1401

مجموعه‌ی گورستان و زیارتگاه خالد نبی از چند مکان زیارتی و یک قبرستان با تندیس های سنگی به ارتفاع 2 متر  تشکیل شده است که در مناطق کوهستانی استان گلستان، در فاصله‌ی 85 کیلومتری از گنبد کاووس قرار دارد.

گورستان خالد نبی
خالد نبی متولد سرزمین عدن در یمن بوده‌اند. بر اساس نوشته های تاریخی، ایشان یکی از چهار پیامبری است که ما بین دوره‌ی حضرت عیسی و حضرت محمد (ص) می‌زیست و ایشان به عنوان آخرین مبلغ دین مسیح می‌بود. خالد نبی برای در امان بودن از آزار دشمنان، به این منطقه کوهستانی مهاجرت کردند و از آنجایی که خالد نبی به عنوان شخصیتی قابل احترام برای مردمان ترکمنِ گلستان می‌باشد زیارتگاهی کوچک به همراه چند اتاق برای استراحت زاِئران در بالای تپه بنا شده است.
کمی دورتر از زیارتگاه خالد نبی، بر روی یکی دیگر از تپه‌های این منطقه، تندیس‌های سنگی متعددی(500 عدد ) در کنار یکدیگر و به طور پراکنده، مانند یک گورستان، از زمین قد برافراشته‌اند. بر اساس مستندات و شواهد، قدمت این گورستان تاریخی به بیش ار دوهزار سال پیش مربوط می‌شود. این مقبره به دلیل تاریخچه عجیب و شمایلی رمزآلود، از عجایب منطقه محسوب می شود. با پژوهش‌هایی که در این منطقه صورت گرفته، نظریه‌های متفاوتی برای شکل خاص این تندیس ها‌ی سنگی مطرح است.
برخی بر این عقیده‌اند که تندیس‌های سنگی بزرگ نشانگر مردانی هستند که کلاه بر سر و شال بر کمر دارند و همچنین تندیس‌های سنگی کوچک به شکل زنان هستند. عده‌ای نیز برخی از این سنگ‌ها را به صلیب تشبیه کرده‌اند. ولی عده ایی زیادی از پژوهش گران این تندیس‌های کوچک و بزرگ سنگی را به اندام‌های مردان و زنان نسبت داده‌اند. با توجه به نظریه های متفاوت در مورد مفهوم تندیس‌ها ولی تمام صاحب نظران بر این عقیده اشتراک نظر دارند که تندیس های سنگی نوعی سنگ قبر برای ساکنین این منطقه بوده است.

گورستان خالد نبی


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گلستان

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ